Klubbens historie

image

I 1959 synes nogle unge tilflyttere at der manglede nogle mere planlagte og faste aktiviteter på de helt nyanlagte græsplæner, hvor eneste udsigt mod Vest var Vestvolden og begyndende nybyggerier – i dag kendt som Solkær m.fl.

Første formand og medstifter af klubben var Ivan Wittenborg, som i klubben mest huskes for, at det var ham som fandt et sæt meget billigt tøj i farverne gul trøje og blå shorts – farver som vi med stolthed har fastholdt i alle årene.

De første klublokaler som blev stillet til rådighed af AAB afd. 43 var et cykelrum i Ruskær højhuset, hvor den nye bestyrelse brugte meget tid på at bygge vægge, male og lave 2 omklædningsrum samt et lille kontor.

Til start var der alene et hold i klubben som hvert år mødte et par rådhuse i kamp – måske 3 – 4 kampe årligt for i slutningen af 60’erne at starte en ungdomsafdeling op med – da det var højest – 250 børn fra kærene som spillede en masse kampe og ikke mindst brugte deres tid til noget yderst fornuftigt.

Klubbens målsætning har altid været at spille fodbold på et niveau hvor alle kan være med og hvor den sociale dimension har været i højsædet. Børn med såvel evner som ambitioner blev venligt hjulpet til andre klubber og det er gået flere af disse virkelig godt.

Midt i 70’erne fik vi stillet vores nuværende lokaler i Ulkær 32 til rådighed af AAB. Lokaler vi er virkelig glade og stolte af. De ligger lige ud til fodboldbanerne (begge 2) og vi forsøger at bevare det bedst opnåelige forhold til vores naboer.

Fra slutningen af 70’erne og indtil 1999 havde vi desværre ingen ungdomsafdeling da føromtalte børn voksede op og området blev til lidt af et sølvbryllups kvartér.

Vi lå dog ikke på den lade side i den denne lange periode. Vi havde flere seniorhold, et oldboyshold samt veteranhold og alle med fokus på det sociale samvær. I slutningen af 1990’erne var der dog en smutter, da vores 1. hold spillede sig op i serie 1 og var det næsthøjest placerede holde i Rødovre. Historien viste desværre at nedturen kom hurtigt at bragte holdet tilbage til et mere afslappet niveau, hvor alle kan være med og hygge sig igen.

I 1999 bankede det en dag på døren, - udenfor stod en flok forældre og en gruppe børn som var blevet klubløse, og meget gerne ville spille i BK Vest – for der havde flere af forældrene spillet da de var børn og unge :o))

Det var grundstenen til den ungdomsafdeling vi i dag kan prale af, hvor der er mere end 80 aktive børn i alderen 7 – 14 år og selv pigefodbold er måske på vej ind i klubben.

Der er lige nu store tanker om planer med hele området syd for Roskildevej hvor alle lige fra Rødovre Kommune til BK Vest er med ”omkring bordet” for at være med til at præge området i de kommende mange år.

Vi glæder os til at denne nye kontaktform bliver flittigt benyttet og læst, ligesom vi agter at udbygge vores kontaktflade på hjemmesiden med informationer som er relevante for alle medlemmer og ”gæster” på siden.

Bestyrelsen for Boldklubben Vest, Rødovre